PORTAL RASMI

KERETAPI TANAH MELAYU BERHAD

"MERAKYATKAN KERETAPI"
  • |
Bangunan KTMB

KTM Hari ini

Tarikh disiarkan : 21-04-2016    Disiarkan oleh : Main Administrator

 

     Pada tahun 1961 merupakan tarikh berakhirnya orang eropah menjadi Pengurus Besar KTM. Dato’ Ahmad Perang merupakan anak watan yang pertama menjadi Pengurus Besar, dan Haji Waad Jamaluddin merupakan kakitangan KTM yang pertama berjaya memegang jawatan Pengurus Besar KTM. Selebihnya jawatan tersebut dipegang Pegawai Perkhidmatan Tadbir dan Diplomatik (PTD) yang dipinjamkan ke KTM.

KTM sejak sebelum Perang Dunia lagi mempunyai rancangan pembinaan landasan merentasi Kuala Lumpur ke Pahang, dari Johor Bahru ke Kuantan dan menyusur negeri Terengganu dan kelantan tetapi tidak dapat dilaksanakan. Malah beberapa landasan yang telah dirancangkan namun ianya tidak menjadi kenyataan. Diantaranya ialah landasan sejauh 70 batu dari kulai ke Endau; keduanya dari Kluang ke Muar dan terus ke Melaka sejauh 95 batu, ketiga; landasan sejauh 40 batu dari Gemas ke Melaka. Di Pahang pula dirancangkan landasan cawangan dari Jerantut ke Kuantan sejauh 25 batu, manakala di Selangor pula dari kelang ke Morib. Di negeri Perak cadangan pembinaan landasan cawangan yang terbengkalai iaitu dari Ipoh ke Gopeng dan dari Bagan Serai ke Kuala Kurau. Namun kesemua rancangan tersebut tidak terlaksana.

KTM juga turut memberi sumbangan dari segi senibena, Ibu pejabat Keretapi Tanah Melayu, stesen Kuala Lumpur merupakan diantara bangunan indah buatannya dinegara ini. Senibena `Moorsih’ menjadi cirri utama dalam rekabentuknya. Projek pembesaran stesen Kuala Lumpur turut menyerapkan rupa bentuk asalnya dalam pembenaan meluskan dan mencantikkan bangunan stesen KTM.

KTM turut memberi sumbangan di Singapura. Selain dari mengambil alih landasan utama dari Singapura, KTM telah membena landasan ke Changi. Landasan ini dibena untuk jabatan perang bagi kerja-kerja pembinaan pertahanan di Singapura. Di Pulau Pinang, keretapi Bukit Bendera yang ada kini telah dibena diawal tahun 1920-an FMSR mengambil alih pentadbiran keretapi mulai tahun 1924.

Pada tahun 1992 KTM telah di Swastakan dan Nama KTM telah di ubah kepada Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB). KTMB juga telah menapak setapak lagi dengan memperkenalkan sistem pengangkutan moden yang dikenali sebagai Komuter sesuai dengan kemodenan hari ini.

Pada tahun 1995 Stesen keretapi Kuala Lumpur telah dipindahkan ke stesen baru yang terletak di Kuala Lumpur Senteral (KL-Sentral). Stesen baru ini lebih moden dan selesa manakala stesen keretapi lama digunakan sebagai hentian bagi perkhidmatan Komuter dan pusat pelancongan.

Demikian sumbangan Keretapi kepada pembangunan Negara. Dari Perak State Railway, FMSR hinggalah KTM dan hari ini KTMB. Ia telah memberikan perkhidmatan yang tidak ternilai kepada Negara. Pelbagai cabaran ditempuh namun keretapi tetap bergerak maju seiring dengan pembangunan Negara. Sehingga kini keretapi adalah satu perkhidmatan yang masih diperlukan oleh rakyat dan Negara.

Antara jenis perkhidmatan beroperasi dibawah KTMB :
 

Komuter


 

ETS


 

Antarabandar / Intercity


 

Kargo


 


 

Hits : 5488